Για λεπτομέρειες πατήστε ΕΔΩ


keosoe

Εκτύπωση
PDF

6 Μαρτίου 2023

Θα επηρεάσει η επισήμανση των συστατικών την αγορά κρασιών;

A priori όχι. Αυτό προκύπτει σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε η Wine Intelligence σε 10 χώρες. Με την προϋπόθεση βέβαια ότι θα εξηγηθεί στους καταναλωτές ότι τα πρόσθετα καθιστούν δυνατή τη διατήρηση της ποιότητας του προϊόντος.

 

Η αναφορά σε οξέα και ταννίνες γίνεται καλύτερα αντιληπτή από αυτή των συστατικών με χημικό ήχο όπως το πολυασπαρτικό κάλιο.

 

Ο κατάλογος των συστατικών στις ετικέτες, υποχρεωτικός από τις 8 Δεκεμβρίου 2023, θα διευκολύνει ή θα εμποδίσει τις αγορές κρασιού; «Για να το μάθουμε, αναθέσαμε αυτήν την έρευνα στην Wine Intelligence το 2021», αποκαλύπτει ο Stéphane Guerche, διευθυντής της ένωσης που συγκεντρώνει τις κύριες βιομηχανίες οινολογίας, κατά τη διάρκεια ενός διαδικτυακού σεμιναρίου που διοργάνωσε η Sofralab.

Η συμβουλευτική εταιρεία ερεύνησε άνδρες και γυναίκες όλων των ηλικιών που καταναλώνουν κρασί τουλάχιστον μία φορά το μήνα σε δέκα χώρες (Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Σουηδία, Ηνωμένες Πολιτείες, Ρωσία, Αυστραλία και Ιαπωνία). «11.533 άτομα απάντησαν στην διαδικτυακή της πλατφόρμα, ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα σε σύνολο 262 εκατομμυρίων καταναλωτών κρασιού», αναφέρει ο Stéphane Guerche. 

 

Οίνο χωρίς πρόσθετα για το 40% των ερωτηθέντων

Η Wine Intelligence εξέτασε αρχικά το επίπεδο γνώσης των καταναλωτών σχετικά με την παρουσία προσθέτων στα κρασιά. Με εκπληκτικά αποτελέσματα. «Το 40% πιστεύει ότι το κρασί είναι ένα φυσικό προϊόν, χωρίς πρόσθετα. Το 41% δεν έχει άποψη για την ερώτηση. Το 42% πιστεύει ότι τα κρασιά που περιέχουν πρόσθετα είναι επιβλαβή για την υγεία και το 46% δεν ξέρει πώς να αποφασίσει», τονίζει ο Stéphane Guerche.

Η χρήση προσθέτων κατά την οινοποίηση βοηθά στη διατήρηση της ποιότητας του κρασιού; Οι μισοί καταναλωτές δεν γνωρίζουν. «Σύμφωνα με την έρευνα, πολλοί πιστεύουν ότι οι παραγωγοί κρασιών υψηλής ποιότητας δεν χρειάζονται πρόσθετα και το 66% των καταναλωτών πιστεύει ότι τα βιολογικά κρασιά είναι εντελώς απαλλαγμένα από αυτά, συμπεριλαμβανομένων των θειωδών», εξηγεί ο Stéphane Guerche, ο οποίος είναι ανακουφισμένος με ένα άλλο αποτέλεσμα: μόνο το 25% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι τα κρασιά χαμηλής ποιότητας περιέχουν πρόσθετα.

Τα αρχικά αυτά στοιχεία θα μπορούσαν να υποδηλώνουν αρνητικό αντίκτυπο της επισήμανσης των συστατικών στην πρόθεση αγοράς των καταναλωτών. Το συμπέρασμα όμως δεν είναι τόσο προφανές.

Η Wine Intelligence παρουσίασε αρχικά τρία σενάρια επισήμανσης για ένα κρασί που είναι γνωστό και εκτιμάται από τους καταναλωτές: πριν το σενάριο, μια απλή δήλωση "περιέχει θειώδη", δεεύτερο σενάριο, μια σύντομη λίστα συστατικών (99% σταφύλια, συντηρητικά (θειώδη), αντιοξειδωτικό (L-ασκορβικό οξύ), τρίτο σενάριο ένα μακρύ κατάλογο που περιλαμβάνει επίσης έναν ρυθμιστή οξύτητας (θειικό ασβέστιο) και έναν σταθεροποιητή (μεταταρταρικό οξύ ή μαννοπρωτεΐνες ζύμης).

«Το 62% είπε ότι θα συνέχιζε να αγοράζει το κρασί ανεξάρτητα από την ετικέτα, γεγονός που είναι θετικό για τον Stéphane Guerche. Η σύντομη λίστα αύξησε ακόμη την τάση των ερωτηθέντων να αγοράσουν τη φιάλη. Υποθέτω ότι οι καταναλωτές εκτιμούν τη μεγαλύτερη διαφάνεια του προϊόντος και ότι δεν επικεντρώνονται πλέον αποκλειστικά στα θειώδη, τα οποία συχνά δεν γίνονται αντιληπτά».

Ο κατάλογος των συστατικών είχε επίσης μια μάλλον ευνοϊκή επίδραση στην εικόνα των άγνωστων στους καταναλωτές κρασιών, είτε ερυθρών, λευκών είτε αφρωδών. «Η σύντομη λίστα αύξησε ακόμη και την πρόθεση αγοράς των Γάλλων κατά 8 μονάδες, σε σύγκριση με μέσο όρο 1 μονάδας για όλες τις χώρες. Η μακρά λίστα έτυχε μεγάλης αποδοχής στη Γαλλία», συνεχίζει ο διευθυντής της Oenoppia. Στην Ιταλία, η αναφορά των συστατικών, από την άλλη, μείωσε την πρόθεση αγοράς κατά 5 μονάδες. Στην Ιαπωνία, η πτώση έφτασε ακόμη και τις 11 μονάδες.

 

Ανάγκη πληροφοριών

Δεν έχουν όλα τα συστατικά την ίδια επίδραση στους καταναλωτές. Η Wine Intelligence κατέληξε σε αυτό το συμπέρασμα ζητώντας από τους ερωτηθέντες να φανταστούν ότι εντόπισαν ένα κρασί που δεν γνωρίζουν, αλλά που αντιστοιχεί στον τύπο που τους αρέσει να πίνουν σε ένα κατάστημα και τους υπέβαλλε σε μια επιλογή από δύο ετικέτες, όπου η πρώτη απαριθμεί 14 πρόσθετα που χρησιμοποιούνται στην οινολογία (ασκορβικό οξύ, σορβικό κάλιο, DMDC, τρυγικό οξύ, τανίνη, αραβικό κόμμι, κ.λπ.), χωρίς περαιτέρω πληροφορίες, η δεύτερη ομαδοποίηση τους έγινε ανάλογα με τα «συστατικά που χρησιμοποιούνται για τη συντήρηση του κρασιού» ή τα σταθεροποιητικά πρόσθετα (« συστατικά που χρησιμοποιούνται για τη διατήρηση της ποιότητας του κρασιού»).

Στη συνέχεια, οι ερωτώμενοι έπρεπε να απαντήσουν εάν, αντιμέτωποι με ένα από αυτά τα 14 συστατικά, θα αγόραζαν το κρασί, θα δίσταζαν ή δεν θα το αγόραζαν. «Κατά μέσο όρο σε όλες τις χώρες, το 28% των καταναλωτών δήλωσε ότι θα αγόραζε το κρασί που δεν εμφανίζει πληροφορίες σχετικά με τον σκοπό των πρόσθετων. Το 13% θα το έβαζε ξανά στα πίσω ράφια και το 59% ήταν αβέβαιο», εξηγεί ο Stéphane Guerche. Οι αγγλοσαξονικές χώρες (Ηνωμένο Βασίλειο, Ηνωμένες Πολιτείες, Αυστραλία) έχουν την υψηλότερη αποδοχή. Η μεγαλύτερη απόρριψη αφορά τη Γερμανία, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Ρωσία.

«Όταν αναλύουμε τη συμπεριφορά των καταναλωτών πρόσθετο ανά πρόσθετο, βλέπουμε ότι στην πλειονότητα των χωρών τα οξέα και οι ταννίνες παρουσιάζουν «καθαρή βαθμολογία» (η διαφορά μεταξύ αυτών που θα αγόραζαν και εκείνων που δεν θα αγόραζαν) καλύτερη από τα συστατικά με ένα χημικό ήχο, όπως αραβικό κόμμι, πολυασπαρτικό κάλιο ή καρβοξυμεθυλοκυτταρίνη», εξηγεί ο Stéphane Guerche. Η εταιρεία Wine Intelligence σημειώνει ότι υπάρχει ένας θετικός αντίκτυπος στην αποδοχή όλων των ενώσεων, όταν προσδιορίζεται ο τεχνολογικός τους στόχος.

 

ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΑΜΠΕΛΟΥΡΓΙΑΣ 23-24 ΜΑΙΟΥ


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

ΟΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΙΣΗΓΗΤΩΝ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

1. Αμπελουργία και Οινοποιία : «ΜΑΖΙ ΚΑΙ ΜΠΡΟΣΤΑ» ή «ΜΟΝΟΙ ΚΑΙ ΠΙΣΩ» (Κωνσταντίνα Σπυροπούλου, Πρόεδρος ΕΔΟΑΟ - Οινοποιός)

2.Σκοπός , αποδέκτες, όροι και προϋποθέσεις βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας της αμπελοκαλλιέργειας στην Ελλάδα (Κώστας Ευσταθίου, Αντιπρόεδρος ΕΔΟΑΟ)

3. Η αμπελοκαλλιέργεια, στον κόσμο, στην Ευρώπη , στην Ελλάδα(Παύλος Καρανικόλας, Αναπληρωτής καθηγητής ΓΠΑ)

4. Διαρθρωτικά χαρακτηριστικά της ελληνικής αμπελουργίας - υφιστάμενη κατάσταση - Συμπεράσματα (Παρασκευάς Κορδοπάτης, Διευθυντής ΚΕΟΣΟΕ)

5. Αντιπροσωπευτικά παραδείγματα οικονομικών αποτελεσμάτων σε διαφορετικές αμπελουργικές ζώνες(Σταμάτης Γεωργάκης, Πρόεδρος ΑΣ Κορωπίου)

6. Πολιτικές γης, δίκαιο διαδοχής, χωροταξικό χρήσεων γης – Το γαλλικό παράδειγμα (Θεόδωρος Γεωργόπουλος , Καθηγητής Πανεπιστημίου Reims, Διευθυντής Σ.Ε.Ο)

7. Χρηματοδότηση και χρηματοδοτικά εργαλεία αγροτικού τομέα (Νικόλαος Ντζιαχρήστας, Commercial Banking Director Τράπεζας Πειραιώς)

8. Πολιτικές δημιουργίας συλλογικών σχημάτων για την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών αδυναμιών και για την επίτευξη οικονομιών κλίμακος. (Μόσχος Κορασίδης ,Γενικός Διευθυντής ΕΘΕΑΣ)

9. ΖΟΙΝΟΣ ΑΕ, ΕΑΣ Θηραϊκών Προϊόντων, ΑΟΣ Τυρνάβου και ΕΟΣ Σάμου , επιτυχημένα μοντέλα συνεταιρισμών βασισμένα στις ανάγκες των παραγωγών (Θεόδωρος Χαρμπής , Διευθυντής Παραγωγής ΕΟΣ Σάμου)

10. Προϋποθέσεις επιτυχούς ενασχόλησης νέων ανθρώπων με την αμπελουργία (Γιώργος Τσινίδης , Γεωπόνος , MSc Αμπελουργίας Οινοποιίας, Διευθυντής αμπελώνα οινοποιίας Κεχρή)

11. Βιώσιμη εκμετάλλευση οικογενειακού τύπου– χαρακτηριστικά (Χαρούλα Σπινθηροπούλου, Γεωπόνος, Οινολόγος, Δρ Αμπελουργίας)

12. Ανταγωνιστική αμπελουργία (Γραπτή παρέμβαση Γιάννη Βογιατζή, Προέδρου Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου)

13. Έρευνα – καινοτομία- αμπελουργία ακριβείας.  Η εφαρμογή τους στον αμπελουργικό τομέα , θεωρία και πράξη.(Σεραφείμ Θεοχάρης, Δρ. Αμπελουργίας ΑΠΘ)

14. Έρευνα – καινοτομία- αμπελουργία ακριβείας. Η εφαρμογή τους στον αμπελουργικό τομέα , θεωρία και πράξη. (Εμορφίλη Μαυρίδου ,  Χημικός Μηχανικός, MSc Αμπελουργίας Οινολογίας , Κτήμα Άλφα)

15. Αναπτυξιακή αμπελουργία, κλιματική κρίση και ελληνικός αμπελώνας (Μανόλης Σταυρακάκης, Ομότιμος καθηγητής Γ.Π.Α.)

17. Η φιλοσοφία και οι επιδιώξεις της νέας ΚΑΠ 2023-2027 (Νικόλαος Μανέτας, Προϊστάμενος ΕΥΔ ΣΣ ΚΑΠ)

18. Tομεακά προγράμματα αμπελοοινικού τομέα, στο πλαίσιο του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ 2023 – 2027 (Αλεξάνδρα Πετροπούλου, Προϊσταμένη τμήματος Αμπέλου Οίνου και Αλκοολούχων ποτών Υπ.Α.Α.Τρ)

19. Η αξιοποίηση των εργαλείων του Πυλώνα ΙΙ της ΚΑΠ, από τον Αμπελοοινικό Τομέα. (Χαράλαμπος Μουλκιώτης ,Στέλεχος Μονάδας Παρακολούθησης Παρεμβάσεων Πυλώνα Ι,ΕΥΕ ΑΕΤΠ)

20. Οικολογικά Σχήματα αντί Πρασινίσματος (Παναγιώτα Παπαλουκοπούλου ,Προϊσταμένη Μονάδας Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, ΕΥΕ ΑΕΤΠ)

21. Νέοι Γεωργοί (Κλεοπάτρα Πανοπούλου , Στέλεχος Μονάδας Ενισχύσεων στις Γεωργικές Εκμεταλλεύσεις, ΕΥΕ ΠΑΑ)

22. Ομάδες Παραγωγών (Αθανασία Μερεμέτη, Προϊσταμένη Μονάδας Συνεργασίας και Καινοτομίας, ΕΥΕ ΠΑΑ)

22a. Επιχειρησιακές Ομάδες-Συνεργασία (Αθανασία Μερεμέτη, Προϊσταμένη Μονάδας Συνεργασίας και Καινοτομίας, ΕΥΕ ΠΑΑ)

23. Σύνοψη συμπερασμάτων Συνεδρίου






Επιστημονική Συνεδρία

Ημερίδα για τον Αττικό αμπελώνα

19/12/2022

Εισήγηση Μάρκου Χρήστου, Προέδρου της ΚΕΟΣΟΕ

Εισήγηση Κ. Μπινιάρη, Αναπληρ. Καθηγήτρια ΓΠΑ

Εισήγηση Δ. Γραμματικού, ΥΠΑΑΤ

Εισήγηση Σ. Γεωργάκη, Πρόεδρος ΑΟΣ Κορωπίου


Κλωνική επιλογή στην ελληνική αμπελουργία

Οι παρουσιάσεις των εισηγητών και των παρεμβάσεων στην Επιστημονική Συνεδρία που διοργάνωσε η ΚΕΟΣΟΕ σε συνεργασία με τα Εργαστήρια Αμπελολογίας του Γ.Π.Α. και Αμπελουργίας του Α.Π.Θ. στο Γεωπονικό Παν. Αθηνών, στις 14 Φεβρουαρίου 2020

Εισήγηση Ν. Νικολάου Καθηγητή ΑΠΘ

Εισήγηση Κ. Μπινιάρη Επίκ. Καθηγήτρια ΓΠΑ

Εισήγηση Μ. Σταυρακάκη Ομότ. Καθηγητή ΓΠΑ

Παρέμβαση Ε. Χρυσικοπούλου

Παρέμβαση Ν. Δάλπη

Oι 7 συνεταιριστικές αρχές

Ισολογισμός 2014

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

στις 10/12/2012

ΑΓΟΡΑ - ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΦΥΤΕΥΣΗΣ

ΔEITE TO VIDEO

Δείτε τα πρακτικά της ημερίδας:

Hμερίδα Castelmaure

Συνδεδεμένοι Xρήστες

Έχουμε 247 επισκέπτες συνδεδεμένους